SHOPPING SINI ..JOM

Love Journey

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

01 July 2010

TUgas Pengapit

Maaf.. tadi ingat dah last entry for today. Sementara tunggu time nak bertolak ke Kl, rasanya masih sempat nak post perihal tugas bila menjadi pengapit. Boleh tak?? 1 je lagi..Boleh kan??
hehehehe
Ok cerita seterusnya.
Saya dah jadi pengapit 4-5 kali. Maybe. Hmm.. Itu termasuk dari umur 8tahun (1kali) hehe.
Harap entry ni dapat membantu sesiapa yang bakal jadi Pengapit a.k.a bridesmaid.
Tugas-tugasnya adalah:
  • sanggup mengeluarkan bajet untuk menyediakan baju yang mengikut tema yang ditetapkan oleh pihak pengantin(kalo dapat dari pengantin itu kiranya rezeki =p)

  • Berkenalan dengan ibubapa pasangan pengantin(senang kalo pengantin suruh apa-apa, kalo taktau ..then, kita boleh tanya ahli keluarga si pengantin)

  • Berkenalan la dengan pasangan pengapit anda. Sebab senang nak lakukan tugas jika saling memahami. Kalo Tidak toleransi, nanti bila kita dah kipas semasa atas pelamin tetapi si pengapit lelaki asyik senyum je tapi tak kipas2 pun pengantin.Kang, susah plak macam tu. Kalo masih single, ini la peluang nak ngurat (pesan dahulu agar pengantin cari pengapit yang sama single dengan anda). Hehehe Ini idea gila saya. Tapi logik tau!! =)

  • Pengapit perlu lebih memahami aturcara majlis berbanding pengantin(hal ini kerana, pengantin ada yang berdebar so kekadang dia akan blank setiap rancangan. So, tugas pengapit adalah untuk mengingatkan pengantin tentang apa yang akan dilakukan seterusnya dan so on)

  • Pengapit perempuan haruslah memegang tisu dan span bedak. (Kalo pengantin bepeluh hanya pedap dengan tisu bukannya sapu dan lebih elok pedap dengan sepan bedak then tisu boleh digunakan kalo pengantin tetiba mengeluarkan air mata)Pengalaman saya, saya pun ikut menangis bila tengok pengantin menangis.HUHUHU.

  • Kalo tuan rumah tidak sediakan orang untuk layan pengantin makan. Ini adalah tanggungjawab pengapit untuk melayan pengantin semasa makan.
Ini sahaja yang saya sempat ingat sekarang. Kepada blogger lain yang pernah ada pengalaman menjadi pengapit sila kongsi dan tambahkan apa yang saya telah post ini.
Selamat mencuba!!!

2 comments:

SeNYuM said...

Bestnya story...

Darling Aween said...

sekadar membantu dan story pengalaman =)