SHOPPING SINI ..JOM

Love Journey

Daisypath Anniversary tickers Daisypath Anniversary tickers

25 February 2010

Hmmmm

Bukan niat nak menyinggung mana-mana pihak tetapi hanya sekadar luahan dan berkongsi apa yang saya fikirkan. Ceritanya macam ni, sebelum saya start dengan business skrang, kiranya masa tamat belajar awal tahun 2008 saya join dengan PRUDENTIAL. Saya mengaktifkan diri untuk buat sale medical card yang ada saving, PA, Life dan medical. Ok berbalik apa yg sebenarnya saya nak cerita. Saya pernah open case dekat one of businessman ni. Tapi dia tak berminat. SO baru ni, cousin saya pun PRUDENTIAL agent juga dan dia pun kebetulan open case pada orang yang sama. Pada cousin saya, guy ni telah melafazkan dialog ni.. Bukan main cakap tinggi, dialognya seperti ni

" buat apa dengan insuran, dan ada apa dengan sume ni, sumenya penipu, saya ada duit banyak dalam bank so saya leh guna duit tu sume untuk bayar yuran pengajian, sakit demam keluarga dan anak bini saya"

Ok fine. 4 bulan kemudian anak dia kena BARAH USUS dan bil adalah RM20,000 lebih. OK, alkisahnya jika dah terkena barah(penyakit berat), selamanya anak dia memang dah tak boleh memiliki polisi insuran mana-mana company pun dan kalo anak dia mengambil plan yang saya dan cousin saya tawarkan bermakna banyak mana pun amount bil, maximum hanya RM1000 sahaja yang dia perlu bayar pada hospital. Alangkah ruginya businesman yang sungguh ego. Selepas kes anak dia, isteri pula kena apendik. hmm.. walau banyak mana pun duit kita:

  • jangan cakap tinggi melangit, ingat d mana bumi kita di pijak dan yang kaya hanyalah ALLAH YANG MAHA KAYA.
  • walaupun kita banyak duit, tapi at least walaupun kita sakit, kita akan sakit dalam keadaan prestij (tidak perlu riso duit akan kurang dalam akaun bank walaupun masa sakit perlu tinggal berbulan di hospital) kerana ada ganjaran jika sakit mahupun sihat.
  • walaupun duit kita banyak, biarlah kita meninggal dan kita akan meninggal dalam keadaan prestij dan meninggalkan duit yang banyak pada waris kita untuk meneruskan kehidupan.lagipun mati bukannya boleh bawa duit.
Macam-macam ragam manusia ni. lega dapat luahkannya.




2 comments:

Leonora Halim said...

ni la cabaran bisnes... macam2 ragam org.. sabar je lah... ada rezeki nanti, insyaAllah adalah... certain ppl is just destined to learn some things the hard way... :) harap2 bisnesman tu boleh cope-up dgn keadaan skrg... sian dia..

Darling Aween said...

tu la.macam2 kan? ibarat roda.diri sendiri pun kekadang susah nak fahami diri sendiri =)